GustavoRinaldi’s Academic Site


EFPM 15

10 Comments so far
Leave a comment

Frequently in practice, R&D (research & development) is a :
1. Public good (no exclusion, no rivarly)
2. Private good (exclusion, rivarly)
3. Common resource (no exclusion, rivarly)
4. Club good (exclusion, no rivarly)
5. Semi-public good (difficult exclusion, low rivarly)

Comment by Sara Demichelis

Comment by gustavorinaldi

In uno stato stazionario:
1. gY = gN
2. gY = gA
3. gY = gN + gA
4. gY = gN – gA
5. gY > gN + gA

Comment by Immacolata Borgese

Sì, ma fuori lezione: 80%

Comment by gustavorinaldi

AN è:
1.la produttività del lavoro
2.la produttività del capitale investito
3.un indice rappresentativo dell’occupazione
4.la produttività marginale del lavoro effettivo
5.un indice rappresentativo del progresso tecnologico

Comment by martina gallesio

Sia lo sviluppo tecnologico sia lo sviluppo demografico:
1.tendono ad aumentare il rapporto tra capitale e lavoro effettivo
2.non incidono sul rapporto tra capitale e lavoro effettivo
3.tendono a ridurre il rapporto tra capitale e lavoro effettivo
4.tendono ad aumentare il rapporto tra capitale e consumo
5.tendono a raddoppiare il rapporto tra capitale e lavoro effettivo

Comment by martina gallesio

Comment by gustavorinaldi

Selezionare la risposta esatta riguardo l’attività di R&S (Ricerca & Sviluppo):
A) Secondo l’economista Mariana Mazzucato, l’attività di R&S è una delle attività che devono essere promosse dallo Stato;
B) Secondo l’economista Mariana Mazzucato, l’attività di R&S non è una delle attività che devono essere promosse dallo Stato;
C) L’attività di R&S consente un aumento del PIL ma non un aumento del PIL pro-capite.
D) L’attività di R&S non è correlata al benessere della popolazione.
E) Tutte le risposte precedenti sono corrette.

Comment by Marco M.

NO a causa della risposta E)

Comment by gustavorinaldi

Education: look for the wrong
In national accounts most of education expenditure is classified as public consumption.
That great liberal economist Adam Smith long ago supported the idea that governments should help families with the purchase of education.
In some cases parents understand that education would be a good investment for the future of their children, but the financial markets do not lend to them. This defect in the financial market would lead to a lower level of education and lower productivity in the economy.
Public funding of education is also a tool for fighting inequality. While it can be acceptable that there are different salaries for individuals with different levels of productivity, it is less acceptable that the productivity and therefore the salary of a person simply depends on the financial means of his or her parents.
Adam Smith, was not a socialist, was a free market economist and was against subsidising the education of the poors.

Comment by gustavorinaldi




Leave a comment